Specialized Stumpjumper Expert 29er
Od marca 2013 sa vozím na novom, 29 palcovom hardtaile Specialized Stumpjumper Expert. Je to už takmer 5 mesiacov, počas ktorých som na bicykli absolvoval viacero pretekov XC aj maratónov a pozbieral viacero skúseností o vlastnostiach tohto biku než je to možné počas krátkeho redakčného testu.
Prvé kilometre boli hlavne o porovnávaní. Doteraz som
jazdil na horských bicykloch rôznych značiek v porovnateľnej cenovej
kategórii, vždy s 26 palcovým priemerom kolies. Po prvom nasadnutí je
poznať, že rýchlosť Specializedu a tiež chuť zrýchľovať nijako neutrpela.
Zásluhu na tom má aj nízka celková hmotnosť (10,5kg aj s pedálmi), tuhý
rám s vidlicou a ľahké kolesá Roval. Zvedavý som bol najmä na
správanie biku v ostrých zákrutách. Inžinieri od Specializedu ale
vychytali aj tento problém, krátky posed, krátky predstavec a taktiež
pomerne krátky rázvor dávajú bicyklu obratnosť porovnateľnú so závodnými 26 palcovými
XC strojmi. Veľké kolesá sú hendikepom iba pri prechádzaní zákrut šmykom, kedy
majú tendenciu držať priamy smer a je o niečo ťažšie šmyknúť zadok
biku do strany. Ozajstnú silu veľké kolesá ukážu v rýchlych rozbitých
a skalnatých úsekoch, ktoré prechádzajú s úžasnou ľahkosťou
a s pocitom istoty, bez strachu z preseknutia (zatiaľ sa mi ešte
ani raz nepodarilo precvaknúť dušu). Daňou za to je trochu nudnejší pocit
z biku v rozbitých úsekoch. V pasážach, kde som mal
s menšími kolesami kopec práce, nemohol som sedieť na sedadle
a užíval som si zábavný singletrack, ide Specialized až príliš s chladnou
hlavou a dovolí mi prejsť niektoré prekážky bez obchádzania či postavenia
sa zo sedla.
Samostatnou kapitolou je správanie sa bicykla v blate.
Počas upršanej jari som absolvoval viacero blatových pretekov v daždi
a bol som veľmi milo prekvapený. Aj bez výmeny plášťov za blatové
(používam iba Specialized Fast Trak – rýchle plášte, ktoré podržia najmä
v suchých a prašných podmienkach) bola ovládateľnosť biku veľmi
dobrá. Rovnako blatové výjazdy zvládal výborne, stačilo nechať v plášťoch
trochu menší tlak. Túto vlastnosť dávam za výsledok väčšej styčnej ploche
s podkladom.
Rozdielov však bolo viac než len väčšie kolesá. Rovnako
podstatnou zmenou bol tiež prechod na dvojprevodník či vidlicu
s automatickým zatváraním. Oba komponenty fungujú výborne, dvojprevodník
úžasne eliminuje preraďovanie prešmykačom a problémy s padajúcou
reťazou sa úplne vytratili. Rozsah prevodov je pritom postačujúci
v akomkoľvek teréne, či už z kopca alebo do kopca. Chýbať zuby na
prevodníku budú iba tým, ktorí chcú horský bike využívať s obutými slikmi
aj na cestách. Vidlica zase jazdu krásne zjednodušuje, žiadne zabudnuté
odomknutia vidlice pred zjazdom, jazdec nemusí nič riešiť, môže sa sústrediť na
jazdu. Celý systém je nastavený veľmi závodne a aj keď sa bod odomykania
dá plynule nastaviť, správnu funkciu má až pri dostatočne tuho nastavenom bode,
kedy sa vidlica otvorí (inak vidlica chodí do zdvihu podobne ako klasická
vidlica, keď je zamknutá) alebo si môžete užívať chod vidlice keď je zamykanie
úplne vypnuté. Jazdím vždy so zapnutým zamykaním, čo si v úvode vypýtalo
väčšiu únavu rúk, časom si ale ruky zvykli a teraz je to pre mňa
ultimatívna závodná vidlica, ktorá na pretekoch funguje výborne. Jediným
nedostatkom vidlice je absencia pevnej osi. Tá mi doteraz na 26 palcových bicykloch
nikdy nechýbala, tu je však v zákrutách poznať veľkosť kolies a ich
slabšiu tuhosť.
Spomenúť ešte treba rozumné zloženie komponentov.
Specialized zvolil poriadny mix značiek (pohon od Shimana aj Sramu, pričom na
bicykli nie sú ani 2 komponenty z tej istej sady), no ako celok fungujú
100%, nech už boli podmienky na trati akékoľvek. Počas pretekov ma zatiaľ
nepostihol ani najmenší technický problém a spoľahlivosť bicykla je pre
mňa na najvyššej možnej úrovni.
Celkovo som si na bicykel veľmi rýchlo zvykol a rozdiely
oproti predchádzajúcim strojom sa stali nepodstatnými. Človek už bicykle
neporovnáva, užíva si jazdu rovnako, nech už je priemer kolies akýkoľvek. To,
či je bicykel na závodnej trati reálne rýchlejší, sa asi nikdy nedozvieme...
Martin Škopek