Specialized S-works Epic 29er 2013
Už niekoľko rokov som mal možnosť jazdiť modely Specialized
Epic (konkrétne dva roky model Epic Expert s 26 palcovými kolesami
a minulý rok Epic Expert s väčším rozmerom kolies „dvadsaťdevinu“).
O Epicu sa hovorí ako o najrýchlejšom MTB celo odpruženom bicykli na
svete, pravidelne v jeho sedle víťazia bikeri ako Jaroslav Kulhavý či
Christoph Sauser. Bike, o ktorom budem písať pomohol vyhrať týmto jazdcom zlato na olympiáde
v Londýne, etapový pretek ABSA CAPE EPIC, či aktuálny titul majstra sveta
v maratóne.
Jazdím na Epicu (spočiatku ešte 26 palcovom modely) štyri
roky. Ako náhle som okúsil jazdu na tomto závodne vyhranenom biku, chcel som
vyskúšať aj jazdu na top modely, rade S-works. Ubehli tri roky a vďaka
sponzorovi nášho teamu, cykloobchodu Kaktus Bike, a výsledkom
z predchádzajúcich sezón som dostal
na sezónu možnosť testovať zbraň najvyššieho kalibru S-works Epic 29“.
Technické údaje
Úvodom pár riadkov o technickej stránke tohto
nekompromisného stroja. Predný rámový trojuholník a aj zadná stavba tohto celo
odpruženého biku sú z najvyššej triedy karbónu, ktorý Specialized používa
iba pri rade S-works, čo zaručuje najlepší pomer tuhosti a hmotnosti.
V zadnej stavbe pre navýšenie tuhosti je použitá pevná os štandardu 142x12
a v oblasti stredového zloženia štandard BB30. O tlmenie sa stará tlmič od Specializedu
(vyvinutý v spolupráci so značkou Fox) s povrchovou úpravou Kashima,
pre lepšie kĺzanie puzdier, so 100 mm zdvihu. Nemôžem opomenúť extra funkciu
tlmiča Brain (tlmič pri správnom nastavení sa dokáže správať úplne necitlivo
voči šliapaniu či malým nerovnostiam, avšak pri podnete od väčšej nerovnosti sa
sám otvorí, ztlmí náraz a po prejdení nerovnosti opäť zamkne. Brain
rozmýšľa za vás, tým odpadá starosť s odomykaním tlmiča počas jazdy). Pre
modely 2013 bola uvedená novinka v podobe funkcie AUTOSAG, čo znamená, že
pri nastavení tlmiča na vašu hmotnosť nepotrebujete žiadne tabuľky, stačí tlmič
nafúkať a prebytočný tlak vypustiť ventilom. Jednoduché, rýchle
a šikovné. Technológia Brain je použitá aj vo vidlici od RockShox SID
World Cup s karbónovým krkom. Vidlica má teda automatické uzamykanie,
avšak pre zjednodušenú manipuláciu, si viete hranu, kedy sa má vidlica nárazom
odomknúť doladiť na korunke vidlice rukou počas jazdy. Veľmi praktické najmä
pri dlhých zjazdoch, kedy neviete, aký terén na vás čaká, môžete pre pohodlie
a uľavenie rukám proti nárazom vidlicu úplne odomknúť (ja to tak robím
často). V poradí ďalším najdôležitejším komponentom sú jednoznačne
karbónové zapletané kolesá Roval SL 29 od Specializedu, ktoré vynikajú svojou
hmotnosťou a tuhosťou. Spolu s plášťami Specialized Fast Track
o šírke dva palce umožňujú vytvorenie bezdušového systému, vďaka čomu sa
dá znížiť obvodová i celková hmotnosť kolies a zlepšiť jazdné
vlastnosti bicykla, najmä odolnosť voči preseknutiu duší, keďže tie absentujú. A ak
človek jazdí s rozumom a použije pri výrobe správny tmel, nemusí sa
obávať defektu aj celú sezónu (hoci mne sa už tento rok podarilo dvakrát
prerezať bezdušový plášť, v tomto
prípade nepomohol tmel a ani duša by to neprežila. Opravu som riešil
jednoduchým zalepením plášťa pomocou sady na lepenie tubeless plášťov a ďalej
ich používam v bezdušovom prevedení). Zadné koleso je pre zvýšenie tuhosti
v prevedení s pevnou osou o šírke 142+ mm a hrúbke 12 mm.
O pohon sa starajú karbónové kľuky Specialized s dvoma prevodníkmi
Sram XX (38 a 24 zubov). Inak zvyšok pohonu má na svedomí najvyššia sada
Shimano XTR. Radenie je 2x10 rýchlostné, brzdy v prevedení 160 mm kotúčov
vpredu i vzadu, prehadzovačka s možnosťou uzamknutia (zvýši odolnosť
voči padnutiu reťaze pri prechode rozbitým terénom, zjazdoch). Kokpit tvoria
riaditka, ako inak, rady S-works z karbónu, predstavec Syntance F109
o dĺžke 90 mm pre moju veľkosť rámu M a gripy z produkcie
Specialized. Posledný a veľmi dôležitý komponent, ktorý spája jazdca
s bikom, je sedlo Specialized Phenom s titánovými lyžinami, ktoré je
usadené v karbónovej sedlovke Specialized. Množstvo karbónu
a použitie tých komponentov z najvyšších tried dodáva celku skvelú
hmotnosť (v mojej veľkosti M, bez pedálov, mierne cez 10 kg) čo robí
z tohto stroja nekompromisný závodný špeciál.
Skúsenosti
A teraz k dojmom. Ako som spomínal, na modeloch
Epic som odjazdil ako pretekár už niekoľko sezón, či už preteky
v cross-country, maratónoch, časovkách do vrchu alebo len voľných jázd po
rôznych pohoriach. Musím povedať, že funkcia Brain poskytuje biku všetky
potrebné vlastnosti, ktoré od neho človek očakáva. Ak viem, že ma čaká maratón,
v ktorom je množstvo šlapavých úsekov cez lúky, či zvážnice, Brain zamknem
skoro na doraz, čo bicyklu prepožičia charakter pevného bicykla a odomkne
sa naozaj len v krajných prípadoch. Naopak, ak viem, že na trati je
množstvo ťažkých úsekov, technické zjazdy, Brain odomknem viac a mám
citlivý bike, ktorý je v stúpaniach či po jazde po asfalte akoby pevný,
avšak po prechode na rozbitý terén alebo v zjazdoch je veľmi citlivý
a poskytuje mi nadmieru pohodlia. Dokonca, keď som mal preteky vedúce najskôr
dlhým výstupom nad zjazdovky Malinô-Brda, Brain som mal zamknutý, pred zjazdom
som ho odomkol a hor sa zjazdovať po freeride trati. Aj takto sa dá tento
čistokrvný XC bike premeniť na príležitostný freeride bike. To isté platí aj o vidlici.
Keď som mal možnosť, vybrať si prvý poriadny bike, voľba práve pre tieto
vlastnosti padla na model Epic. Minulý
rok som mal možnosť prvýkrát testovať 29 palcový model. A dnes môžem
povedať, že to bol minimálne pre mňa posun vpred. Hoci sa môže zdať 26“ rozmer
kolies ako obratnejší, v prejave živší, musím povedať, že 29“ v ničom
nezaostáva. Naopak, zvýšená prejazdnosť terénu a podobné marketingové
„kecy“ majú niečo do seba. Naozaj sa človek cíti na bicykli istejšie,
bezpečnejšie, pohodlnejšie. A v prípade použitia karbónových kolies
a bezdušového systému, neprichádza ani o živosť prejavu. Minulú
sezónu som odjazdil na 29“ modely Expert a prechod na top model S-works je
naozaj citeľný. Hlavný rozdiel je cítiť v hmotnosti a živosti prejavu
zapletaných kolies. Bicykel akceleruje na povel a udržať kolesá
v pohybe nie je žiadny problém. Písať o presnosti a rýchlosti
radenia je v prípade sady XTR zbytočné. Celá sada funguje stopercentne,
bez najmenšie zaváhania aj pri radení pod záťažou. Príjemným prekvapením je pre
mňa výkon bŕzd Shimano XTR. Ich ľahko čitateľný plynulý prejav a postupné
dávkovanie brzdiaceho účinku sú pre mňa istotou v zjazdoch.
O komponentoch ako sedlovka, predstavec či riadítka nebudem písať,
dôležité je, že sú ľahké a tuhé. Ozaj, ak vás odrádzajú široké riadítka,
vyskúšajte ich. Aj ja som dlho vozil úzke rovné, ale keď som pred niekoľkými
rokmi vyskúšal široké s miernym zahnutím, na iné by som si už nezvykol.
Istota vo vedení smeru v zjazdoch sa znásobila aj takouto drobnosťou.
Jediná výčitka z mojej strany vedie k tvrdým gripom, ktoré nemusia
sadnúť každému.
Ak vás od kúpi neodradí cena, získate závodne ladený
celo odpružený bike, určený pre vyznávačov svižnej jazdy, ale taktiež dokáže
prežiť celý deň na výjazdoch po okolitých kopcoch, singletrackoch či trailoch,
kde dokáže ušetriť vďaka svojej hmotnosti a tuhosti energiu do ďalších kilometrov.
Jano Gállik