Načítavam...
KAKTUS BIKE TEAM BRATISLAVA
ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR ERROR Oldtimer Hollen

Specialized S-works Epic 29er 2013

4.8.2013 | Testy

Už niekoľko rokov som mal možnosť jazdiť modely Specialized Epic (konkrétne dva roky model Epic Expert s 26 palcovými kolesami a minulý rok Epic Expert s väčším rozmerom kolies „dvadsaťdevinu“). O Epicu sa hovorí ako o najrýchlejšom MTB celo odpruženom bicykli na svete, pravidelne v jeho sedle víťazia bikeri ako Jaroslav Kulhavý či Christoph Sauser. Bike, o ktorom budem písať  pomohol vyhrať týmto jazdcom zlato na olympiáde v Londýne, etapový pretek ABSA CAPE EPIC, či aktuálny titul majstra sveta v maratóne. 

Jazdím na Epicu (spočiatku ešte 26 palcovom modely) štyri roky. Ako náhle som okúsil jazdu na tomto závodne vyhranenom biku, chcel som vyskúšať aj jazdu na top modely, rade S-works. Ubehli tri roky a vďaka sponzorovi nášho teamu, cykloobchodu Kaktus Bike,  a výsledkom z predchádzajúcich sezón  som dostal na sezónu možnosť testovať zbraň najvyššieho kalibru S-works Epic 29“.

Technické údaje

Úvodom pár riadkov o technickej stránke tohto nekompromisného stroja. Predný rámový trojuholník a aj zadná stavba tohto celo odpruženého biku sú z najvyššej triedy karbónu, ktorý Specialized používa iba pri rade S-works, čo zaručuje najlepší pomer tuhosti a hmotnosti. V zadnej stavbe pre navýšenie tuhosti je použitá pevná os štandardu 142x12 a v oblasti stredového zloženia štandard BB30.  O tlmenie sa stará tlmič od Specializedu (vyvinutý v spolupráci so značkou Fox) s povrchovou úpravou Kashima, pre lepšie kĺzanie puzdier, so 100 mm zdvihu. Nemôžem opomenúť extra funkciu tlmiča Brain (tlmič pri správnom nastavení sa dokáže správať úplne necitlivo voči šliapaniu či malým nerovnostiam, avšak pri podnete od väčšej nerovnosti sa sám otvorí, ztlmí náraz a po prejdení nerovnosti opäť zamkne. Brain rozmýšľa za vás, tým odpadá starosť s odomykaním tlmiča počas jazdy). Pre modely 2013 bola uvedená novinka v podobe funkcie AUTOSAG, čo znamená, že pri nastavení tlmiča na vašu hmotnosť nepotrebujete žiadne tabuľky, stačí tlmič nafúkať a prebytočný tlak vypustiť ventilom. Jednoduché, rýchle a šikovné. Technológia Brain je použitá aj vo vidlici od RockShox SID World Cup s karbónovým krkom. Vidlica má teda automatické uzamykanie, avšak pre zjednodušenú manipuláciu, si viete hranu, kedy sa má vidlica nárazom odomknúť doladiť na korunke vidlice rukou počas jazdy. Veľmi praktické najmä pri dlhých zjazdoch, kedy neviete, aký terén na vás čaká, môžete pre pohodlie a uľavenie rukám proti nárazom vidlicu úplne odomknúť (ja to tak robím často). V poradí ďalším najdôležitejším komponentom sú jednoznačne karbónové zapletané kolesá Roval SL 29 od Specializedu, ktoré vynikajú svojou hmotnosťou a tuhosťou. Spolu s plášťami Specialized Fast Track o šírke dva palce umožňujú vytvorenie bezdušového systému, vďaka čomu sa dá znížiť obvodová i celková hmotnosť kolies a zlepšiť jazdné vlastnosti bicykla, najmä odolnosť voči preseknutiu duší, keďže tie absentujú. A ak človek jazdí s rozumom a použije pri výrobe správny tmel, nemusí sa obávať defektu aj celú sezónu (hoci mne sa už tento rok podarilo dvakrát prerezať  bezdušový plášť, v tomto prípade nepomohol tmel a ani duša by to neprežila. Opravu som riešil jednoduchým zalepením plášťa pomocou sady na lepenie tubeless plášťov a ďalej ich používam v bezdušovom prevedení). Zadné koleso je pre zvýšenie tuhosti v prevedení s pevnou osou o šírke 142+ mm a hrúbke 12 mm. O pohon sa starajú karbónové kľuky Specialized s dvoma prevodníkmi Sram XX (38 a 24 zubov). Inak zvyšok pohonu má na svedomí najvyššia sada Shimano XTR. Radenie je 2x10 rýchlostné, brzdy v prevedení 160 mm kotúčov vpredu i vzadu, prehadzovačka s možnosťou uzamknutia (zvýši odolnosť voči padnutiu reťaze pri prechode rozbitým terénom, zjazdoch). Kokpit tvoria riaditka, ako inak, rady S-works z karbónu, predstavec Syntance F109 o dĺžke 90 mm pre moju veľkosť rámu M a gripy z produkcie Specialized. Posledný a veľmi dôležitý komponent, ktorý spája jazdca s bikom, je sedlo Specialized Phenom s titánovými lyžinami, ktoré je usadené v karbónovej sedlovke Specialized. Množstvo karbónu a použitie tých komponentov z najvyšších tried dodáva celku skvelú hmotnosť (v mojej veľkosti M, bez pedálov, mierne cez 10 kg) čo robí z tohto stroja nekompromisný závodný špeciál.

Skúsenosti

A teraz k dojmom. Ako som spomínal, na modeloch Epic som odjazdil ako pretekár už niekoľko sezón, či už preteky v cross-country, maratónoch, časovkách do vrchu alebo len voľných jázd po rôznych pohoriach. Musím povedať, že funkcia Brain poskytuje biku všetky potrebné vlastnosti, ktoré od neho človek očakáva. Ak viem, že ma čaká maratón, v ktorom je množstvo šlapavých úsekov cez lúky, či zvážnice, Brain zamknem skoro na doraz, čo bicyklu prepožičia charakter pevného bicykla a odomkne sa naozaj len v krajných prípadoch. Naopak, ak viem, že na trati je množstvo ťažkých úsekov, technické zjazdy, Brain odomknem viac a mám citlivý bike, ktorý je v stúpaniach či po jazde po asfalte akoby pevný, avšak po prechode na rozbitý terén alebo v zjazdoch je veľmi citlivý a poskytuje mi nadmieru pohodlia. Dokonca, keď som mal preteky vedúce najskôr dlhým výstupom nad zjazdovky Malinô-Brda, Brain som mal zamknutý, pred zjazdom som ho odomkol a hor sa zjazdovať po freeride trati. Aj takto sa dá tento čistokrvný XC bike premeniť na príležitostný freeride bike. To isté platí aj o vidlici. Keď som mal možnosť, vybrať si prvý poriadny bike, voľba práve pre tieto vlastnosti padla na model Epic.  Minulý rok som mal možnosť prvýkrát testovať 29 palcový model. A dnes môžem povedať, že to bol minimálne pre mňa posun vpred. Hoci sa môže zdať 26“ rozmer kolies ako obratnejší, v prejave živší, musím povedať, že 29“ v ničom nezaostáva. Naopak, zvýšená prejazdnosť terénu a podobné marketingové „kecy“ majú niečo do seba. Naozaj sa človek cíti na bicykli istejšie, bezpečnejšie, pohodlnejšie. A v prípade použitia karbónových kolies a bezdušového systému, neprichádza ani o živosť prejavu. Minulú sezónu som odjazdil na 29“ modely Expert a prechod na top model S-works je naozaj citeľný. Hlavný rozdiel je cítiť v hmotnosti a živosti prejavu zapletaných kolies. Bicykel akceleruje na povel a udržať kolesá v pohybe nie je žiadny problém. Písať o presnosti a rýchlosti radenia je v prípade sady XTR zbytočné. Celá sada funguje stopercentne, bez najmenšie zaváhania aj pri radení pod záťažou. Príjemným prekvapením je pre mňa výkon bŕzd Shimano XTR. Ich ľahko čitateľný plynulý prejav a postupné dávkovanie brzdiaceho účinku sú pre mňa istotou v zjazdoch. O komponentoch ako sedlovka, predstavec či riadítka nebudem písať, dôležité je, že sú ľahké a tuhé. Ozaj, ak vás odrádzajú široké riadítka, vyskúšajte ich. Aj ja som dlho vozil úzke rovné, ale keď som pred niekoľkými rokmi vyskúšal široké s miernym zahnutím, na iné by som si už nezvykol. Istota vo vedení smeru v zjazdoch sa znásobila aj takouto drobnosťou. Jediná výčitka z mojej strany vedie k tvrdým gripom, ktoré nemusia sadnúť každému.

Ak vás od kúpi neodradí cena, získate závodne ladený celo odpružený bike, určený pre vyznávačov svižnej jazdy, ale taktiež dokáže prežiť celý deň na výjazdoch po okolitých kopcoch, singletrackoch či trailoch, kde dokáže ušetriť vďaka svojej hmotnosti a tuhosti energiu  do ďalších kilometrov.

 

Jano Gállik