Scott Scale 910
S novou sezónou prišla vďaka podpore KAKTUSBIKU možnosť jazdiť na biku Scot Scale 910, model
2013. Hneď prvé dojmy z biku, ešte ako som ho videl v predajni, boli
skvelé. Samozrejme tento Scott je
jednoznačne najlepšie, čo som mal. Doteraz som jazdil podstate na „obyčajných“
bikoch, ktoré som sa snažil vylepšovať. Budem sa snažiť napísať objektívny
názor.
GALÉRIA
MTBIKER
Najprv by
som bike predstavil, aspoň základy, aby bolo jasné, o čo sa jedná.
Ide
o celokarbónový bike osadený kompletnou sadou Shimano XT, vidlicou Fox
a relatívne ľahkými kolesami Syncross (DT Swiss) .
Rám
Scott Scale 910
Vidlica
FOX 32 Float 29 Factory CTD Air, 15mm QR
Predstavec
Syncros 95mm
Riadítka
Syncros FL1.5 700mm (zrezané na 650)
Sedlo
Selle Italia SLR-TT
Sedlovka
Syncros XR1.5 / Titanium rails
Brzdy
SH XT M785 Disc, 180mm rotor
Radenie
Shimano XT SL-M780
Prešmykač
Shimano XT FD-M786
Prehadzovač
Shimano XT RD-M786 SGS
Kazeta
Shimano XT CS-M771 11-36
Reťaz
Shimano XT DynaSis
Kľuky
Shimano XT FC-M785 38-24
Pedále
Shimano M540
Kolesá - set
DT Swiss XR 2.0 29 CL
Plášte
Specialized Fast Trak
Rám:
Z môjho pohľadu robí Scott veľmi pružný rám, porovnávam so
Specialized Stupjumper, Canondale Flash, ktoré som testoval na testovacích dňoch
a súčasne dostatočne tuhý na to, aby sa neprehýbal v kopcoch.
Veľa ľudí sa ma pýtalo, ako som spokojný
s bikom. Vždy prvé, čo som chválil bol rám, ktorý Scott podľa mňa na tomto
modely dotiahol do dokonalosti. Vyššie modely už majú svoje muchy, ale o tom
možno inokedy.
Vidlica:
Vždy bol môj sen mať Fox-u, až po piatich rokoch sa mi
splnil. Chod vidlice je veľmi slušný, oproti Side team, čo som jazdil 2 sezóny
je určite rozumnejšie využitý zdvih. Pri rovnakom tlaku je v prvom rade FOX-a
citlivejšia, nemá progresívny chod, ako SID-a čo je podľa mňa veľké mínus u RS
hlavne pre ľahších bikerov, tiež nastavenie Dual Airu bolo alchýmiou.
V tomto má FOX-a určite návrh, žiadne zložité nastavovanie a perfektný
chod.
Sada Shimano XT:
Veľmi dobrý ťah zo strany Scott-u. Všetky TOP modely iných značiek
dosádzajú vlastné komponenty, či kľuky, alebo skladajú bike zmiešane –
Sram/Shimano, poprípade brzdy od úplne inej značky. Čítal som veľa testov, kde
sa porovnával radiaci systém a výhodou Shimana bol výkonnostný pomer XT-čka
rovný XTR-ku. To isté sa týkalo aj brzdového systému so servo módom (kužeľový
piest na páčke umožňuje rýchle priblíženie platničiek ku kotúču a potom jemné
dávkovanie). Taktiež u nových Shimano bŕzd sa nemusíte báť, že by vám škŕkalo
prasa o kotúč pri vybratí a spätnom nasadení kolesa, to všetko bez nastavovania
prasaťa.
Tak isto dostupnosť Shimana a cena náhradných komponentov je temer
neobmedzená.
Musím povedať, že 5 mesiacov som nemenil ani jedno radiace lanko, ani
bowden, tiež som nič nenastavoval .
Kolesá 29er:
Som veľmi rád, že mám práve Scale 910, preto že na
nižšom modely boli lacné a ťažké kolesá. Ako je známe, na 29er biku je hlavná
priorita kolesá. Ja si nesťažujem, jedná sa o model DT Swiss XR 2.0 29 CL. Ráfik
by mal byť ekvivalent závodného 26-tkového ráfika XR 400. Výplet Sapim Laser
Evolution s oslabenými špicami je dostatočne tuhý v priamom smere.
Plášte Specialized Fast Trak:
Veľmi rýchli plášť do sucha, problém
trošku nastáva za blata, plášť nedrží tak, ako by ste si priali, je to však
logické, keďže je do sucha.
J
V suchu mi naozaj pomohol a citeľne je určite rýchlejší, ako pôvodný
Rocket Ron.
Na biku jazdím piatym mesiacom a ešte nebol deň, kedy by som na bike
nadával. Neviem čím to bolo, ale od prvého momentu, čo som bike dostal tak sa mi
zapáčil a to pretrváva dodnes. Sedí mi po každej stránke, či geometriou, či
správaním. Naozaj rád na ňom jazdím. Rozdiel medzi 26er a 29er je citeľný, ale
žiaden negatívny, čo sa uvádza v testoch som nezaznamenal.
Podstate prvý krát v lese som na ňom sedel na jednej z najtechnickejších
tratí – v Slovenských Ďarmotách. Trať je postavená na 4,5km okruhu s prevýšením
235m na kolo a je tam plno ostrých zákrut. Tu som vyvrátil všetky teórie o
„zdvíhaní predného kolesa v ostrých stojkách“, „nemotorné správanie v ostrých
zákrutách“ a ďalšie. Vtedy som si definitívne povedal, že Scott Scale 910 bude
môj najvernejší spoločník.
Potom prišli maratóny, kde som si overil výhodu 29er bikov na rovinách
a v zjazdoch, kde ide citeľne rýchlejšie a hlavne plynulejšie pri rovnakom tlaku
v plášťoch.
Cenovo je bike trošku vyššie, no už dávno, keď som o týchto modeloch
neuvažoval som si povedal, že toto je naozaj prvý závodný bike, do ktorého sa
oplatí investovať.
GALÉRIA
MTBIKER
Tomáš Doubek